29 oktober 2018

De weg naar het doel

||
0 Comment

Maandag: rust
Dinsdag: 25′ core
Woensdag: duurloop 45′ met iedere 6e-8e minuut iets vlotter tempo
Donderdag: rust
Vrijdag: baantraining 5x1000m, 200m pauze
Zaterdag: rust
Zondag: duurloop 68′ door de heuvels

De week kon niet mooier beginnen met de prestatie van Mirte in mijn achterhoofd. Wát een bewondering heb ik voor deze dame en haar doorzettingsvermogen. De marathon onder de 3 uur lopen was al langer haar doel, en nu heeft ze het dan echt behaald. Heb jij jezelf al eens verdiept in de tussentijden die je dan moet lopen?! Zoveel respect voor deze dame. Eigenlijk staat dat los van de eindtijd, voor haar was de wens dan ‘toevallig’ onder de drie uur, maar het gaat vooral om de weg naar haar doel toe. En deze was bij Mirte bijzonder mooi. Juist omdat het haar niet zomaar in de schoot geworpen werd.

Die weg er naartoe. Juist ja. De inspiratie die Mirte bij mij deed aanwakkeren (mooi hè, wij dames inspireren ook elkaar!) versterkte mijn plannen nog extra.
Want die Zevenheuvelen, waar ik in acht weken naartoe aan het trainen ben, na een maandenlange hardlooppauze, die komt al dichtbij!
De laatste drie weken zijn aangebroken en man, wat bevalt het megagoed om de hardloopschoenen weer aan te hebben!

Wat mij enorm helpt:

  • Structuur: ik loop drie keer per week. Lang had ik in mijn hoofd altijd maar meer te willen, maar éindelijk luister ik nu naar mijn realiteit dat dit aantal op dit moment haalbaar is. En een haalbare planning betekent geen frustratie —> ik heb nog geen 1 training overgeslagen. Door die haalbare structuur merk ik binnen de nog maar 5 hardloopweken al vooruitgang.
  • Schema: tja, als je dan toch structureel gaat hardlopen, doe mij dan een schema! (Al was dat nu sowieso een must want HOE train je in die korte 8 weken zo efficiënt mogelijk voor een 15km?) Een schema met afwisseling en uitdaging. En in mijn geval: het liefst door iemand anders opgesteld. Zelf zou ik het ook vast kunnen, maar nooit zo goed én de twijfels of ik dan wel het juiste doe liggen op de loer.
  • Doel: een doel is voor mij de grootste motivator om door te gaan. Of eigenlijk beter gezegd: de weg naar het doel toe. Want vooral dát vind ik het mooie aan sport.

What’s next?
Een supermooi doel, die Zevenheuvelen. Nog eens extra omdat ik 1 van de club van 35 ben. Maar voordat we het weten zijn we 3 weken verder en ligt het evenement alweer achter ons. En dat terwijl ik net weer een beetje aan het opbouwen ben en de goede vibe te pakken heb. Ik zie m’n motivatie alweer afnemen voordat ik het zelf überhaupt door heb… Dat laten we niet gebeuren! Dus… op zoek naar een nieuw doel. En die was snel gevonden: de halve marathon van Schoorl. Bijna drie maanden na de Zevenheuvelen. Tegen die tijd ben ik precies vijf maanden onderweg met trainen. Toevallig net zo lang als mijn hardlooppauze van vóór die tijd.
Klinkt als een mooie timing in een mooi proces, toch? 🙂

Leave a Reply