22 september 2017

Doorbreek de dip

||
0 Comment

We kennen het allemaal wel. Ja jij ook. En ik ook. DE DIP.
In de afgelopen weken, tijdens mijn vakantie en tijdens een wielrenritje (bij zonsopgang en in de duinen, ja stel je het eens voor, fantastisch moment was dat) ging door mijn hoofd: ‘Jee, hoeveel kilometers heb ik overal en nergens wel niet liggen?! Door Nederland en buitenland, wielrennend en hardlopend…’
De schitterende omgeving in me opnemend, bedacht ik me hoeveel energie juist deze momenten geven. En dat het kan helpen om uit een dip te komen.
En zo zijn er nog zoveel andere manieren om de sportdip te doorbreken. Of, als je het goed plant, het zelfs voor te zijn.

1. Neem je hardloopschoenen overal mee naartoe. En als het ff kan je fiets ook
Ga je op vakantie? Een weekend weg? Gebruik die periode juist niét om je sportrust te pakken. Trek die schoenen aan, jump op de fiets en GA. Even een momentje voor jezelf en extra genieten van de nieuwe omgeving. Tip: doe dit lekker vroeg in de ochtend. Een dag lang voel je jezelf gegarandeerd alsof je alles aankunt (kun je natuurlijk ook, duuuuh) en een beter begin van je weekend- of vakantiedag is er niet.
Oh ja en wat betreft je fiets… Die kan ook mee tijdens je vliegvakantie. Kun je lekker de bergen in. En sjoefen over de boulevard. Teveel gedoe? Pak dan alleen je kleding, helm en schoentjes in en huur een fiets. Zoek vooraf uit waar echt goede wielrenfietsen verhuurd worden. En GA!


2. Plan een trainingsweekend of week
Dit is tip 1 in de overtreffende trap. Zoek een mooie omgeving uit en ga erheen met als enige doel: goed trainen, goed eten, goed slapen. Al die kilometers van mij die dus echt overal liggen… Weekenden en trainingsstages zijn daar grotendeels de oorzaak van. Even uit je thuissituatie, en zo goed als mogelijk uitgerust aan weer een training beginnen… Het is bijna een droomwereld waar je voor even in zit. Je komt vol energie, motivatie en inspiratie thuis.
Een sportdip? Wat is dat?


3. Stel een doel
Kun je ook weer zo lekker combineren met een nachtje of weekend weg. Wij doen het al jaren: Bij deelname aan de halve marathon in Egmond of de 10 km in Schoorl is er geen haar op ons hoofd die denkt aan ‘even snel’ op en neer rijden. We maken er al-tijd een weekend van. Waar we altijd zo naar uitkijken… De wedstrijd wordt er bijna bijzaak van 😉
Even terug naar de kern. Een doel stellen, het maakt écht niet uit welk doel, helpt je om gemotiveerd je trainingen te blijven doen. Mijn advies is om als doel altijd een doel te stellen in de vorm van deelname aan een wedstrijd/evenement. Misschien voel je een drempel, maar ik verzeker je: dat is echt niet nodig. Zoek een evenement uit dat bij je past. Kijk naar sfeer, onderdelen, type deelnemers. En GA. Je hebt al zo vaak over een denkbeeldige finish gefietst of gerend tijdens je trainingen. Geef toe, die voelen goed hè? Nou, een échte finish… Die is pas lekker. En dan heb ik het nog niet over de weg er naartoe. Juist: de motivatie waarmee je er naartoe traint. En de race zelf. Dus hop, schrijf je in en GA.

4. Train samen met anderen
Last but not least: heb sportmaatjes. Hoe? Nou, die zijn echt niet zo lastig te vinden. Sluit je aan bij een groep die bij jou past en het is geregeld. Het contact dat onderling ontstaat vanuit sport, vind ik persoonlijk de mooiste. Ga het ook ervaren.
Gezamenlijke trainingen zijn er vanuit verenigingen en groepen vaak 1 of 2 x per week. Naast dat het heel gezellig is om met anderen te lopen, is het ook dé manier om een stapje extra te zetten (‘je aan elkaar kunnen optrekken’), gemotiveerd te zijn om toch écht te gaan op die avond dat je eigenlijk geen zin hebt, geïnspireerd te raken door sportverhalen van anderen en afwisselende trainingen te krijgen. Ondertussen verhoog je de kwaliteit van jouw hardlopen of fietsen enorm als je dit minimaal eens per week onder begeleiding doet. Atletiekverenigingen, hardloopclubs en fietsgroepen om je bij aan te sluiten zijn er genoeg.
Het hoeft natuurlijk niet, maar voordat je het weet heb je buiten de trainingen om zomaar sportafspraken met anderen van jouw niveau en verzeil je ineens in een gezamenlijke uitvoering van tip 2 en/of tip 3. En wauw, dan wordt het pas écht leuk!

Together we Run
Alvast proeven aan hoe het is om onder begeleiding en met andere hardloopfanatiekelingen te trainen? Of eens met een andere groep trainen dan je gewend bent? In een andere omgeving en met ons als trainers? Kom dan 25 oktober naar Together we Run. Blijf daarna gerust even hangen om het met ons te hebben over alle bovenstaande tips. Want die dip, die ga jij dus lekker voor zijn.

Leave a Reply