26 mei 2017

Herstellen na zwangerschap. Hóe doe je dat?!

||
2 Comments

Negen weken is hij nu bij ons. Kleine Memphis zet m’n wereld op z’n kop (wat houd ik van die wereld!) en maakt m’n wereld compleet.
Ik ben trots op veel dingen, maar niets overstijgt mijn zoon en het geluk dat we met z’n 3en hebben.

Cocon
En dat overweldigende liet me de eerste week verdwijnen in een mega cocon: weinig bezoek, geen telefoon (nou oké, bijna niet dan), geen nieuws, geen weet van wat dan ook: geen grotere wereld. Alleen wij 3tjes.
En al was ik na de bevalling vrij snel weer fit, door wat akelige borstontstekingen bleef de cocon nog wat langer intact. Soms dus noodgedwongen, en soms omdat het eigenlijk nog wel lekker was.
En nu? Nu is het tijd om eruit te komen!

Keuzes
Na een week of zes kwam de energie vibe weer lichtelijk op gang. Wat een heerlijk gevoel is dat! Met het langzaamaan toelaten van alles dat óók mijn wereld is, maar nu met een klein mannetje in huis, wist ik direct: keuzes maken wordt vanaf nu de allergrootste kunst. Simpelweg omdat er een nieuwe topprioriteit is 🙂

En van die keuzes is sport er 1.
Daarom ben ik begonnen om de basis van mijn lichaam weer sterk te krijgen. Want dat een slimme en rustige opbouw nodig is na een bevalling, dat is geen vraag maar een weet. Tenminste, als je de gave hebt om een beetje te luisteren naar wat je lichaam tegen je zegt. Nadat je als vrouw de meest grootse, indrukwekkende en bizarre inspanning hebt geleverd, mede mogelijk gemaakt door Moeder Natuur.

De grondlegger van ‘op z’n Jantjes’ en tevens trotse vader en opa

De aanpak: op z’n Jantjes
Dingen doen én volhouden werkt bij mij het beste ‘op z’n Jantjes’. Op z’n wattuh?
–> Met schema’s. Als ik een schema heb, ben ik extreem goed in het volhouden ervan. Het heeft z’n keerzijde hoor, en dat is: doorslaan, niet meer naar je gevoel luisteren en alles dat op het programma staat persé willen doen (lees het in mijn blog GPS freak). Maar als je eenmaal doorhebt hoe daarmee om te gaan zit je helemaal goed.

Op z’n Jantjes dus, want die extreme eigenschap heb ik van mijn vader Jan. Hij is van de lijstjes, de schema’s, de cijfers, het registeren én het volhouden van dingen waar hij echt voor wil gaan. Dus als ik weer eens op deze manier bezig ben krijg ik van manlief Stefan naar m’n hoofd gegrapt: ‘ben je weer bezig op z’n Jantjes?!’
Oh ennuh trots dat ik ben op deze eigenschap van m’n vader! Discipline heeft me op meerdere vlakken al zoveel gebracht.

Sportschema
Ik durf te stellen dat ik best wat verstand heb van trainingsaanpak. Maar hallo?! HOE doe je dat (verantwoord) na een zwangerschap? Na mezelf er een beetje in verdiept te hebben, wist ik het nog steeds niet goed. Daarom train ik nu op de schema’s van personal trainer Romana van Sterkher. Zij is gespecialiseerd in sport tijdens en na zwangerschap. Na een aantal weken met haar samen te werken kan ik met zekerheid al zeggen: deze trainingen zijn goeoeoed!! Ik voel mijn core en bekkenbodem sterker worden en krijg mijn shape langzaamaan weer terug.
In mijn volgende blog meer hierover.

Voedingsschema
Gezond eten deed ik altijd al. Vooral héél véél gezond eten. Als je vrijwel iedere dag sport kan dat ook. Ik at als ik trek had en vaak nog een beetje meer. Gewoon omdat het lekker is.
Maar als je minder sport (omdat het even nog niet zo vaak en intensief kan en mag), dan werkt dat dus niet. En met nog ruim 5 zwangerschapskilo’s die ik er echt af wil hebben wist ik: ook de voeding moet op z’n Jantjes gaan.

De trainingen van SterkHer doe je in de sportschool en eventueel in afwisseling met thuis (en in de tuin!)

En ook het volgen van een voedingsschema vind ik helemaal fantastisch. het heeft de juiste samenstelling van voedingsstoffen, de recepten zijn makkelijk en lekker en het is duidelijk wat ik iedere dag mag. Hiermee wordt een calorietekort gecreëerd waardoor ik rustig aan en verantwoord wat kilo’tjes zal verliezen maar wel mijn spiermassa behoud en aanmaak.
Oh ennuh, dit doe ik niet omdat het eraf moét (want hé, met dit lichaam heb ik nieuw leven op de wereld gezet!!) maar omdat ik mezelf er zoveel beter bij voel.

Voor alle newmoms
Herstel na zwangerschap: ik doe het dus op z’n Jantjes. En zo is het voor iedere newmom weer anders. Doe waar JIJ je goed bij voelt en wees trots op jouw 9 maanden zwangerschap inclusief de afsluitende Moeder Natuur superinspanning. En wat je daarna doet?
De meest pure vorm van liefde, namelijk die van jouw kleine mannetje of meisje, puur omdat jij jij bent… Het zal je hoe dan ook motiveren.

2 Responses

  1. Hoe kostbaar het ook is dat je nu een kleine hebt, het is ook weer erg fijn om je eigen dingetjes op te pakken! Ik vond het na bijna 6 weken weer heerlijk om te hardlopen! Blije moeder = blije baby.

Leave a Reply