12 mei 2018

Het hoe en waarom van een (nieuwe) fiets!

||
0 Comment

Je bent eruit: die (nieuwe) racefiets gaat er komen! De zonnige dagen op het terras of aan het water ken je nu wel; tijd voor een nieuwe (actieve!) activiteit. Het wielerseizoen is begonnen en niets lekkerder dan met een portie rijwind over het asfalt sjezen. Actief, buitenlucht, mooie plekken en plezier. Kom maar door met die bike!

Misschien heb je het fietsen al langer ontdekt, maar ben je toe aan een volgende stap: een échte racefiets. Waar moet je op letten bij de aankoop van een nieuwe fiets? Een korte, beknopte guide vind je hier.

  1. Gebruik

Vraag jezelf eerst af waar je je fiets voornamelijk voor gaat gebruiken? Fietsen in de bergen? Woon-werkverkeer? Lange tochten? Om écht te racen?

  1. Budget

Hoeveel geld wil je uitgeven? Je hebt al modellen van onder 750 euro, maar er zijn ook genoeg fietsen duurder dan 15.000 euro.

  1. Materiaal

De prijs van je fiets is onlosmakelijk verbonden met het materiaal: hoe lichter de fiets, hoe duurder. Het verschil tussen carbon en aluminium is dat carbon lichter, maar dus ook duurder is. Wil je de kosten laag houden, maar wél graag een frame van carbon dan kun je er ook voor kiezen om een goedkopere groep (alle bewegende onderdelen van de racefiets: de ketting, derailleur, de rem en het volledige schakelsysteem) en wielen eronder te zetten.

  1. Maat

Je framemaat is erg belangrijk om prettig op je fiets te zitten. Hoe je die berekent? Zet je voeten 15 cm uit elkaar. Meet vervolgens de lengte van je hak tot aan je kruis en vermenigvuldig de uitkomst met 0,68 en rond dit af naar beneden. Dit is de maat fiets die het beste bij jou past. Bij een ‘binnenbeenlengte’ van 79 cm hoort dus een framemaat van 79 maal 0,68 is 53,72. Jouw framemaat is dan afgerond naar beneden 53.

  1. Bike fitting

Ter voorkoming van blessures is het uitermate belangrijk dat je goed op je fiets zit. Zelfs als je denkt dat je ‘een gemiddeld persoon’ bent en denkt dat het niet voor jou geldt, óók dan is het raadzaam om een aantal afstellingen te checken. Zadelhoogte, lengte van je stuurpen, positie van je schoenplaatjes, cranklengte… Bepalend voor je fietsprestatie én garantie dat je het langer volhoudt.

  1. Zadelpijn….

Het kan een zoektocht zijn, maar er zijn echt zadels waarbij je géén last van zadelpijn hebt. Echt. Deels is het persoonlijk wat je prettig vindt (uitsparing of niet, hard of zacht, materiaal, vorm, etc.) maar deels is het ook weer meten = weten. De afstand tussen beide zitbotjes is essentieel om te weten voor het kiezen van een geschikt zadel. Als je een te smal zadel hebt, worden je zitbotjes niet ondersteund en zak je langs je zadel. Gevolg: contact en drukpunten op de verkeerde plekken. Over het algemeen zijn dameszadels breder, omdat dames de zitbotjes verder uit elkaar hebben. Het is dus zeker geen one size fits all!

Bijkomend voordeel: naast alle plezierige ritten die je zult maken op deze nieuwe fiets zul je ook besparen op je OV-kosten en benzine. Immers: alle relatief korte ritten kunnen nu op de fiets! Veel plezier!

Leave a Reply