07 augustus 2017

Marathonvibes

||
0 Comment

M’n week in het kort:
Maandag: 12,5km hardlopen
Dinsdag: 15km hardlopen
Woensdag: rust
Donderdag: 26 x 1′ tempo
Vrijdag: rust
Zaterdag: rust
Zondag: 30km hardlopen

De marathonvoorbereiding is in volle gang! Nog 9 weken voordat ik aan de start sta van een van de Major Marathons, namelijk die van Chicago. De vorm begint een klein beetje te komen, maar 3 uur lang op 14.1 km p/u rennen om die 2.59.59 te halen (of sneller natuurlijk) daar kan ik me nog even niks bij voorstellen. Whaaa!

Rustig aan
Vorige week had ik redelijk pittig getraind, dus deze week even wat rustiger. Zo deed ik maandag een heel relaxed duurloopje van 12,5km en dinsdag deed ik hetzelfde, maar dan iets langer. Het moment is aangebroken dat ik 15km als ‘een klein ommetje’ zie!

Rust
Ik heb gemerkt dat ik m’n rustdagen heel erg nodig heb (word ook een dagje ouder hè…). Zeven dagen per week trainen kan wel, maar dan start ik eigenlijk elke training vermoeid. Zonde! Ik kies liever voor kwaliteit dan voor kwantiteit en vier (heel soms vijf) trainingen per week vind ik genoeg. Voor en na een zware training geef ik mijn lichaam de kans zich op te laden en/of te herstellen. Soms met een rustige hersteltraining, soms met helemaal niks doen. Dat laatste deed ik deze woensdag.

Knallen
Na een dagje niksen mag er geknald worden 🙂 Rust is goed, maar er moet natuurlijk wel wat tegenover staan als je sneller wil worden! Donderdag deed ik een intensieve intervaltraining: 26 x 1 minuut (gek aantal, I know, het moesten er 25 zijn maar ik raakte gewoon de tel kwijt) met 30 seconde dribbelpauze. Die minuut ren ik redelijk hard en de jogpauze van 30 seconden is maar kort (elke keer korter lijkt wel!). Weinig tijd voor herstel dus. Het ging verrassend goed!

Weer rust
Na zo’n intensieve training pak ik weer rust. In dit geval zelfs twee dagen, maar dat komt ook doordat ik voor mijn werk twee drukke dagen had. Een beetje gedwongen dus, maar in dit geval helemaal niet verkeerd…

Laaaaaaaang
De week sloot ik af met een duurloop van 30km. Gewoon op een heel relaxed tempo, maar wel met 2km op marathontempo aan het einde. Even testen hoe dat gaat als ik al vermoeid ben want dat ga ik in Chicago natuurlijk ook voelen. Eigenlijk was het best lekker om even uit het tempo te gaan waar ik al 2,5 uur in liep!

Een relaxed trainingsweekje met uiteindelijk toch ruim 70km. Nog 9 weken te gaan!

Leave a Reply