30 juli 2018

Marathonvoorbereiding in deze bloedhitte

||
6 Comments

Maandag: rust
Dinsdag: duurloop 12 km
Woensdag: 3 x 13 minuten marathontempo
Donderdag: uitfietsen
Vrijdag: intervaltraining 6 x 1000m
Zaterdag: duurloop 31 km
Zondag: rust

Zal ik het nog één keer zeggen? JEUZUS wat was het heet afgelopen week! Ik heb gepuft, gezucht, geklaagd en tussendoor geprobeerd voor de marathon te trainen. Want ja, die voorbereiding gaat gewoon door en waar een wil is, is een weg! Oók als het 37 graden is.

Die trainingen zal ik doen!
Als ik een doel heb, dan ga ik daar voor. Zeker als het doel groot is, zoals een marathon. Mijn trainingsschema is uitgestippeld en die zal ik volgen, no matter what! Nou ja, dat is niet helemaal waar… Er komt weleens een feestje of uitje tussendoor dat eten in het roet gooit. Maar dan komt de puzzelaar in mij los en verzin ik wel wat. Maakt me niet uit hoe en wanneer, maar die trainingen zal ik doen!

Elke ochtend 6.30 uur
Nadat mijn maag vorige week de hele avond van slag was omdat ik vond dat mijn tempotraining gewoon door moest gaan terwijl de mussen dood van het dak vielen, besloot ik het deze week helemaal anders aan te pakken. Ik transformeerde mezelf naar ochtendmens en stond elke dag om 6.30 uur sharp in de startblokken voor een training. Om even rustig in te komen, startte ik op dinsdag met een rustige duurloop. Prima te doen!

Tempo’s op de vroege morgen
Maar toen werd het woensdag en stond er 3 x 13 minuten op marathontempo plus een beetje harder gepland. Kak. Dat is heftig zo vroeg en al helemaal als het warm is. Maar wat moet dat moet. Kak nummer 2: zo’n training duurt net iets te lang. Oplossing: naar m’n werk rennen want dat scheelt reistijd. Probleem opgelost! Zo gezegd, zo gedaan. De receptioniste keek weer vol verbazing naar mijn kerskleurige hoofd, afvragend of ik wel helemaal goed snik ben. Net als de rest van mijn collega’s trouwens… En wat maakt dat uit? Juist. Helemaal niks! Ze raken er al aan gewend 🙂

Fietsen met 35 graden is niet leuk
Omdat het donderdag zo mooi weer werd, leek het me een goed idee om naar m’n werk te fietsen als hersteltraining. De weergoden werden wel érg enthousiast en zo moest ik met 35 graden terug. Als een vaatdoek. Zo rolde ik terug naar huis. Note to myself: niet meer doen. Is niet leuk.

6 x 1000m
Vrijdag heb ik ontdekt dat 6.30 uur de perfecte tijd is om een baantraining te doen. Dan is er namelijk nog niemand! Goh(!) Na de warmste nacht in de historie gemeten (echt waar, dat zij die dude van het weerbericht) begon ik aan mijn eerste baantraining sinds een eeuwigheid. Weer té eigenwijs om deze training over te slaan. Stond namelijk op mijn schema. Dus ja… 6 x 1000m later en 4 liter vocht lichter verliet ik trots de atletiekbaan. Há! Die heb ik toch mooi in de pocket!

Lange duurloop
Zaterdag was de dag met de training waar ik altijd het meest tegenop zie: de lange duurloop. Bleghhh! Conditioneel red ik het wel maar ik vind het vooral niet leuk om zo lang alleen te lopen (saaaaaaai) en alle rondjes in de buurt heb ik ook wel gezien (ook saaaaaaai). Maar ja, verstand op 0 en gaan! Ondanks dat kilometers sprokkelen niet mijn favoriete bezigheid is, ging deze duurloop van bijna 31 km verrassend lekker. Fris en fruitig wil ik niet zeggen, maar ik kwam toch aardig fit thuis van dit loopje!

Deze week moet ik nog flink bikkelen en daarna ga ik een weekje op vakantie. Daar gaat even lekker gechilld worden om het lijf ook wat rust en hersteltijd te gunnen. En daarna gaan we weer vrolijk verder met de marathonvoorbereiding… Hopelijk is het dan wat koeler. Wat een kutzomer 😉

6 Responses

  1. M.

    Zo herkenbaar! Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij. Alleen mijn werk begint om 0700 al, dus wij gaan hier om 04:30 de deur uit.

    (Ik verklaar mezelf af en toe ook voor gek ‍♀️)

    Maar het siert je als sporter met deze mate van discipline. Daar ga je de vruchten van plukken tijdens de marathon!

    1. Mirte
      Mirte

      Jeeeeetje, 4.30 uur, dat vind ik pas echt respect! Super knap zeg Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ik flink wat vruchten ga plukken

  2. rob van breemen

    uiteindelijk ben je alleen maar bezig om je eigen doelen te behalen. pas op dat je jezelf niet opblaast anders word de volgende marathon weer net als de vorige.
    maar wel chapeau om elke week zo’n trainingsweek vol te houden

    1. Mirte
      Mirte

      Daar moet ik zeker op letten Rob! Daarom trainen op de koudste momenten en af en toe even een week een stapje terug. Zo hoop ik het goed vol te houden

Leave a Reply