23 maart 2017

Op 11 juni fiets ik 151 km en 4058 hoogtemeters

||
1 Comment

Ik kan inmiddels terugblikken op een jaar met blessures en weinig hardloopkilometers. Ik heb er af en toe een beetje van mogen proeven, maar het échte hardlopen laat nog even op zich wachten. Super frustrerend! “Hoe hou je dat toch vol? Knap dat je het telkens blijft proberen” of “Kun je niet beter een andere sport gaan doen?” is wat ik hoor. Tja, hoe hou ik het inderdaad toch vol?
Uhm nou… niet!?
Jawel 😉 Blijkbaar hou ik het vol, omdat ik het té leuk vind om het niet te doen – mijn hele leven draait om sport – en omdat ik bewust en soms onbewust, doelen blijf stellen.

151 km en 4058 hoogtemeters
Mijn vader is zo’n fanatieke fietsfanaat die zich voorneemt ieder jaar, één van de meest extreme fietstochten te rijden. Je bent 50+ en je wil wat. Zo reed hij afgelopen jaar de La Marmotte. Dit jaar is zijn vizier gericht op de Gran Fondo Stelvio Santini: 151 km en 4058 hoogtemeters. En ik ga mee. Je begrijpt dat dit het doel is, wat me gemotiveerd houdt om regelmatig op de fiets te springen. Het stellen van doelen leidt wetenschappelijk gezien tot betere resultaten, omdat je meer je best gaat doen om dat doel te bereiken. Vandaar in deze blog: een lesje doelen stellen!


Ik ben als eerste boven op de berg
Je kunt jezelf verschillende doelen stellen. Het ene doel kan bijvoorbeeld gericht zijn op resultaat, terwijl het andere doel juist gericht is op het proces. Het doel om als snelste van je vriendengroep boven op de berg te zijn, is een typisch resultaatdoel – of haantjes gedrag  😉  Het doel om minimaal één keer in de week heuvels te trainen kan het procesdoel zijn. De meeste sporters stellen alleen maar resultaatsdoelen, maar procesdoelen zijn eigenlijk nog veel belangrijker! Voor het bereiken van resultaatdoelen ben je namelijk vaak afhankelijk van anderen (tegenstanders). Daarnaast zijn resultaatdoelen afhankelijk van de procesdoelen. Frustreer je daarom niet elke keer als je fietsmaatje, die je de hele tijd uit te wind heeft gereden, als eerste boven is, maar stel je het doel om kopwerk te doen die training om sterker te worden.

Lange termijn of korte termijn?
Er zijn verschillende termijnen waarop je doelen kunt stellen: droomdoelen, lange termijn doelen (zoals mijn tocht) en korte termijn doelen en onmiddellijke doelen.


Het meest effectief is om korte termijn doelen te stellen met deadlines. De lange termijn doelen kunnen namelijk vaak opgedeeld worden in meerdere korte termijn doelen. Op deze manier kun je stap voor stap je doelen bereiken, wat veel motiverender werkt dan dat je zes maanden lang jezelf niet kunt belonen.

Hoe stel ik het juiste doel?
Ga na wat je graag wil bereiken. Een doel is iets wat je bewust nastreeft. Om meer inzicht te krijgen in welke doelen je wilt stellen en op wat voor manier je ze wilt bereiken kun je een aantal vragen stellen:

– wat wil je bereiken?
– wat doe ik nu?
– wat zou ik anders moeten doen?

Je doel is iets wat je echt zelf wilt, het is iets wat jij wilt bereiken en niet wat anderen je opdragen. Heb je helder voor ogen wat je graag wilt? Schrijf het op en het liefst zo vaak mogelijk. Maak een notitie in je telefoon, schrijf het op de koelkast etc.
Indien je jezelf een doel hebt gesteld, kun je nagaan of dit doel wel haalbaar is. Stel jezelf opnieuw een aantal vragen;

– Is het doel specifiek?
– Is het doel meetbaar?
– Is het doel acceptabel?
– Is het doel realistisch?
– Is het doel tijdgebonden?

Een doel stellen als “Ik wil harder gaan lopen op de 5 KM” is vaag en moeilijk nastreefbaar. Wat is harder? En wanneer ga je dit bereiken? Het is beter om bijvoorbeeld als doel te stellen: “Tijdens de Gemert City Run op zaterdag 13 mei, loop ik onder de 20:00 op de 5 KM” – stiekem maak ik natuurlijk direct even reclame voor mijn hardloopwedstrijd – Dit doel is meetbaar! Omdat het doel meetbaar is, is het te evalueren. Na afloop van de wedstrijd, kun je zeggen of je het doel hebt gehaald: ja of nee. Je kunt daarom het beste doelen stellen, die je kunt meten in tijd, gewicht, afstand, aantallen of percentages.

Tot slot…
Stel niet te veel doelen in te weinig tijd. Het lopen van een PR op de 5, 10 en op de marathon wordt lastig. Stel geen doelen op die je te makkelijk bereikt, want dat is geen uitdaging. Maar let op: leg de lat niet altijd te hoog, want dan raak je vooral gefrustreerd. Nog een laatste tip: stel doelen samen met je trainingsmaatjes of trainer op. Hoe meer mensen je hierover informeert, hoe beter jij wil presteren.

Dus, waar wacht je op? Wat is jouw doel komende zomer?

1 Response

  1. Pingback : Enjoy your ride | Girls on the Move

Leave a Reply