04 juni 2018

Run-Bike-Run-Bike-Run-Bike

||
0 Comment

Mijn sportstatus? Regelmatig krijg ik de vraag of ik nog steeds lekker aan het lopen ben. En steeds vaker geef ik als antwoord dat ik momenteel eigenlijk heel veel aan het fietsen ben. Wat wil je ook? Zomerse temperaturen, lange avonden én een nieuwe racefiets. Het liefst spring ik elk vrij uurtje op m’n bike. Maar.. het lopen, en dan met name het lopen van trails, blijf ik fantastisch vinden. En, als je dat lopen niet bijhoudt, dan ebt de loopconditie ook langzaam maar zeker weg.. Met een zomer vol bergplannen in het verschiet, laat ik me dat niet gebeuren. En laat rennen en fietsen nu juist een perfecte combi zijn.

M’n week in het kort:
Trainingsweekend Eifel
Maandag: rust
Dinsdag: wielrennen, 50 km
Woensdag: HIIT training
Donderdag: trail, 10 km
Vrijdag: ATB-parcours Montferland, 25 km
Zaterdag: hardlopen (14 km)/ kracht + yoga
Zondag: wielrennen met Lotte, 48 km

Een paar weken terug bedacht ik al dat ik het lopen weer serieuzer wilde aanpakken. Na vele fietskilometers en een loopje hier of daar vond ik het weer tijd om meer prio aan het lopen te geven. Maar.. na relatieve looprust vind ik dat opbouwen wel een dingetje. Waar ik normaliter gewend ben om spontaan een marathon te kunnen lopen (als het moet), voor de fun een lange duurloop van een aantal uur in het weekend te doen of een 10 km onder de 40 minuten te rennen, zou dat momenteel wat minder soepel gaan. Zo’n eerste 10 kilometer weer rennen is dan best wel werken.

Vorig weekend kon ik mijn voornemens direct in de praktijk brengen. De twee weken ervoor al meer looptrainingen gedaan en vorig weekend heb ik weer serieus kilometers (en hoogtemeters) gemaakt tijdens het MudSweatTrails trainingsweekend in de Eifel. Ik kan je vertellen dat het weleens soepeler ging, maar hey, de kilometers zijn weer gemaakt en het was heerlijk.

This week!
Maandag begon ik de week met rust. Wel zo verstandig en fijn na een intensief weekend. Dinsdag sprong ik op de fiets – die had ik wel weer gemist! Vlak voor het onweer losbrak, had ik mijn rit erop zitten!

Woensdag: HIIT training! Hoewel ik tijdens individuele loop- en fietstrainingen moeilijk volle bak kan gaan (ik blijf toch teveel in mijn comfortzone), kan ik tijdens HIIT trainingen wél flink mijn hartslag opkrikken. Complete work-out met een super voldaan gevoel na afloop.

Donderdag wilde ik bijna mijn fiets weer pakken, maar ik vond het weer tijd voor een trail. En dat was een goede keus. Het ‘werken’ wordt gelukkig weer ietsje minder; de souplesse komt er (soms) voor in de plaats. Heuvelop is dat zeker niet altijd het geval, maar een beetje uit die comfortzone is wel goed voor me!

Fitting & biking!
Vrijdag stond een bezoekje aan ’s Heerenberg op de planning. Op het Specialized hoofdkantoor heb ik een professionele bikefitting ondergaan. In mijn vorige blog beschreef ik het belang van een goede fit met je fiets. Nou, bij Specialized weet men daar wel raad mee! Peter heeft zich 2 uur lang beziggehouden met mijn bike en mij. Resultaat: ander zadel (jippie!), andere afstelling, comfortabelere houding, meer rijplezier én meer vermogen wat ik nu kan wegtrappen. Missie geslaagd! Met een atb-parcours voor de deur kon ik (bijna) niet anders dan toch die 26 km even meepakken. Goed begin van het weekend!

Lovely weekend
Zaterdag had ik helemaal niets gepland. Op z’n tijd vind ik dat echt heerlijk! Ik besloot een loop- én krachttraining te doen en ook nog een beetje yoga. Afgewisseld met een lekker hapje, drankje en wat klusjes in en om het huis had ik een heerlijke zaterdag.

Zondag 9 uur: wielrennen met Lot! Lotte opperde het idee om een aantal tempo’s te gaan fietsen. Nou, dat heb ik geweten. Lotte trapt zo 40 km/h weg! Met haar explosiviteit vertrekt ze als een raket. Eenmaal in haar wiel kan ik lekker aanhaken, maar die startsprint moet ik nog verder aan werken ;-). Dinsdag de volgende kans!

Goede (sport)week!

Leave a Reply