10 juli 2017

Solo or Social?

||
0 Comment

De blessure aan mijn voet lijkt minder te worden, wat betekent dat ik weer wat hardloopkilometers aan het maken ben 🙂  Nog wel rustig aan, en met minimaal twee dagen pauze. Die pauze was deze week niet zo moeilijk. Woensdag ochtend vertrok ik naar Duitsland voor een congres, waarbij collega-onderzoekers laten zien dat we absoluut niet moeten zitten de hele dag, maar vervolgens toch van 8:00-20:00 naar elkaar aan het luisteren zijn, zittend. Maar het voordeel van een sport congres is wel; ze organiseren een hardloopwedstrijd op vrijdagochtend voor de vroege vogels. Om 7:00 klinkt het startschot van de 5 KM. De rest van de tijd bestaat vooral uit netwerken en etentjes tot laat in de avond. Een vermoeiende week, maar vooral veel leuke nieuwe mensen ontmoet en weer volop inspiratie voor m’n eigen onderzoek!

Mijn week in het kort:
zondag                        40 KM wielrennen

maandag                     6 KM hardlopen
dinsdag                       43 KM mountainbike + dansen met Robbie Williams 🙂
woensdag                   –
donderdag                  –
vrijdag                         conference run 5 KM
zaterdag                      –
zondag                        92 KM wielrennen

Als we gaan: dan gaan we met z’n allen
Mijn werk bestaat, naast conferenties bezoeken, cijfertjes en het laboratorium – gelukkig – ook uit het motiveren en inspireren om goed te eten op de juiste manier te trainen. Een van de dingen die ik mensen vaak vertel is om een maatje of club te zoeken om samen mee te trainen. Samen is goed voor je sociale leven, leerzaam, veilig – je staat niet in je eentje in de middle of nowhere als je door je enkel bent gegaan –  en het zorgt ervoor dat je vaak net wat meer kan geven. En wist je dat er veel meer endorfine wordt gemaakt als je samen sport?

Solo
Toch train ik 7 van de 10 keer eigenlijk liever helemaal alleen. Zo ook zondag. Na alle drukte van de week, ga ik daarom het liefst alleen stoom afblazen op de fiets. Een rondje over de dijk, met het liefst zo weinig mogelijk verkeer. Even niet alert hoeven zijn, kunnen dagdromen en tegelijkertijd je benen flink pijn kunnen doen.
Herkenbaar? Ik ben blijkbaar niet de enige, want ongeveer 30% van de sporters traint het liefst alleen. Je vergeet even je to-do lijstjes en vaak denk je aan het einde van je training dat je een wereldprobleem hebt opgelost. Heerlijk toch!? Ook blijkt dat wanneer je alleen traint, je (on)bewust meer aandacht hebt voor je ademhaling, pas- of trapfrequentie en tempo. Je bent makkelijker in staat om je training aan te passen aan hoe je je voelt, in plaats van hoe je trainingsmaatjes zich voelen.

Om uiteindelijk je sportieve doelen te kunnen bereiken is een mix van beide de ‘key to success.’ Deze week staan er daarom weer een aantal gezamenlijke ritjes op de planning 🙂

Leave a Reply