27 september 2018

Wake-up na hardlooppauze

||
0 Comment

Een hardlooppauze, die kan ik eigenlijk iedereen wel aanbevelen. Natuurlijk niet als je lekker draait en barst van motivatie. Maar wordt lopen een frustratie (om welke reden dan ook) en kom je er keer op keer niet meer voldaan van thuis? Dan wordt het misschien tijd voor een pauze.

Pauzeknop
Op een paar tevergeefse hardlooppogingen na, drukte ik eigenlijk al op de pauzeknop ergens in april. De afgelopen maanden maakte ik meer kilometers dan ooit, maar dan op de racefiets. Het heeft me een fantastische sportzomer gebracht!

Flexibel ticket naar niet-hardloop-land
De hardlooppauze had geen einddatum. Zie het als een vliegreis met flexibel ticket. Wanneer terug wist niemand, maar het zou vast ergens in het najaar (of winter, who knows?) worden. Al was het maar omdat wielrennen in de avond dan niet meer zou kunnen.

Nok-nok, wake up!
De zin in hardlopen klopte ‘nok-nok’ als een onverwachte gast aan. Op een donderdag ergens in september voelde ik dat ik ‘moest gaan’ en dus nam ik me voor: morgen, heel vroeg in de ochtend, dan ga ik.
Het rondje brug was precies wat ik nodig had: het waaide en het regende me doorweekter dan ooit. De wielrenbenen renden verbazingwekkend hardloopfit de 30 minuten rond.

Dit was mijn letterlijke hardloop wake-up shower.

Hoe snel kan het gaan
Blijkbaar, als je vanuit je innerlijke zelf voelt dat je weer wilt, dan gaat het snel. Ik besloot direct om tóch maar weer voor die 15km van de Zevenheuvelenloop te gaan, daar dus in twee maanden voor te gaan trainen énnnnnnn… nu ligt er een vers trainingsschema voor mijn neus.

De afgelopen 1,5 week was week 1* van de 8 weken op weg naar die 15 km, na een hardlooppauze van 5 maanden.
Na iedere training kwam ik voldaan thuis.

Hallo hardlopende Lotte. Ik ben er weer.

*Speciaal voor de nieuwsgierigen, feitjesliefhebbers en schemaverslaafden: zo zag vorige week eruit, mijn eerste rustige opbouwweek:

Maandag: 20’ core, verder rust (na een mooi sportweekend: zaterdag 80km door Limburgse heuvels met familie & zondag hardlopen 5×7’ hardlopen rustig tempo)
Dinsdag: hardlopen – 3×12’ rustig tempo
Woensdag: Rust
Donderdag: Kracht (thuis)
Vrijdag: hardlopen – 5’ inlopen, 12×1’ op lekker (vlot) tempo, 5’ uitlopen (in de harde regen, heeeerlijk!)
Zaterdag: wielrennen 42 kilometer (door weer, regen en wind, brrrrr)
Zondag: hardlopen – 2×18’ rustig tempo 

 

Leave a Reply