18 juni 2018

Wat een kuitweek

||
0 Comment

In het begin van afgelopen week voelde ik me alsof ik voor het eerst sinds jaren weer knetterhard op spikes had gelopen. Was niet zo. Wel deed ik dat weekend op zaterdag een duurloop van 30 minuten. En op zondag een duurloop van 55 minuten met daarin 3km tempo (100m in en 100m uit).
Aan het einde van afgelopen trainingsweek, gister dus, voelden m’n kuiten alsof dit het laatste losloopduurloopje was van een twee weken lange trainingsstage waarop er twee keer per dag getraind werd. Was niet zo.

Wat het wel was? Het resultaat van 5 weken niet hardlopen (en alleen maar wielrennen). Ik zat middenin een kuitweek.

Maandag: rust (na weer de eerste hardlooptrainingen van afgelopen weekend)
Dinsdag: kwartiertje loslopen (auw!)
Woensdag: Together we Run
Donderdag: Wielrennen 60’ met daarin tempoblokjes 3×10’
Vrijdag: rust
Zaterdag: inlopen 15’ – 10×1’ (30” pauze) op het strand – 15’ uitlopen
Zondag: 30’ duurloop + oefeningen

Een beetje afleiding
Gelukkig stond deze week Together we Run op het programma. Dat was een hele goede afleiding voor de kuitjes (mede-hardlopers inspireren, I love it!) terwijl ik tijdens het training geven zelf ook nog wat kilometers maakte en trappen meepakte.

‘Life is a beach’ en zo
Met mijn voornemen om de komende dagen maar even niet meer te gaan hardlopen was wielrennen natuurlijk de perfecte training. Deed ik.
Maar een paar dagen later liet ik me toch weer verleiden. Want ‘life is a beach’ en ‘the world is your playground’ en zo, dus ja als je dan het geluk hebt om een paar dagen 10 minuten van een strand te verblijven, dan moét je je hardloopschoenen wel aantrekken toch? Natúúrlijk wist ik dat dit de minst slimme training in een kuitweek was. Maar ik had er zo’n zin in joh. Even lekker 10×1 minuut rammen op dat zand. Dus gunde ik het mezelf.

Autorijden met de handrem erop
Nou dat gunnen, dat heb ik geweten de volgende dag. De kuitjes voelden best wel prima en even loslopen de dag erna (op de duinpaden) leek me wel verstandig. Je kent het gevoel van autorijden met de handrem erop wel hè? Zo voelde het dus. Maar goed, ook met de rem erop kom je met een beetje geduld op je bestemming. Leek me toch goed om even door te zetten.
Na een half uur begon alles echt te protesteren, zelfs tot en met mijn scheenbenen (oeps, dan wordt het echt oppassen). Het lopen had lang genoeg geduurd en ik eindigde de training met allerlei oefeningen die Fysio-02 me bijgebracht heeft.

Met leuke mensen, strand en duinen als decort, kan een kuitweek toch nog best geslaagd zijn. En voor de enthousiastelingen: de volgende Together we Run is op 3 oktober. Doe je met ons mee? Tot dan!

Leave a Reply